Virge van Straalen

7/08

Volgende week zaterdag is er een markt waar Tove en ik gaan staan. Ik ga dan met de taxi naar het vliegtuig maar dat komt tegen die tijd wel weer ter sprake. Voor deze markt zijn er veel voorbereidingen nodig, vandaag maakt Tove gnikkalefse. Gnikkalefse is vrijwel hetzelfde als gammeldaglefse alleen wordt deze variant van lefse 2x gebakken. Voordat deze voor de tweede keer wordt gebakken smeren ze er een soort beslag over. Dit resulteert in een hele zachte lefse die ook een beetje meer "chewy" is. Ook maken we vandaag "rabarbraslyttoy" een soort rabarberjam/compote waardoor het hele café naar rabarber en kaneel ruikt. De kaneel geur blijft de hele dag hangen aangezien er ook "gomme" wordt gemaakt. Een soort zoete kaas met kaneel en rozijnen er door heen. Het maken hiervan heeft een gekke maar vertrouwde warme geur met een duidelijke hint van kaneel. Ik maak ook nog de tomatenpesto zodat Tove voorlopig genoeg pesto heeft, ik gebruik hiervoor een kilo zongedroogde tomaatjes en heb uiteindelijk 9 potjes. Ik denk dat ze hier zo'n 2 a 3 maanden mee vooruit kan. Ondertussen help ik de hele dag door mensen dus het is lichtelijk chaotisch. Ik stop de gomme en rabarbraslyttoy in de daarvoor bestemde potjes en label deze zodat ze in de koelkast kunnen. Hierna ruim ik het café op en ga naar binnen, Tove geeft aan dat we laat zullen eten en dat Sascha ook nog komt. Ik verveel me enorm als ik binnen ben en heb eigenlijk nergens echt zin in waardoor het wachten vreselijk lang duurt. We eten rond half elf, wat ik zelf eigenlijk veel te laat vind maar goed. We eten garnalen sandwiches, een best traditioneel gerecht. Er staat een enorme schaal garnalen op tafel die we zelf pellen en vervolgens op brood doen met mayonaise, sla, dille en citroen. Het is echt enorm lekker en daardoor vind ik het ook niet super erg dat we pas zo laat eten.

Favoriet Noors woord van de dag: reker / vertaling van gisteren: homemade / zelf gemaakt

Reacties

Reacties

Theo

He meiske

Zo dat was weer een super dag. Ik doe niet zo erg veel wat boodschappen (heb dan nog geen tramadol op) dan opruimen dan tramadol dan een beetje lezen in de tuin. Heb ook nog wat klimop weggehaald.
Verder gebeurt hier niets maar dat geeft ook wel een beetje rust ( of ligt dat ook aan tramadol)

Het eten leek me erg lekker waren het grote garnalen of van die kleintjes

Theo XOXO

Noors woord garnaal..

ps ben van me geloof gevallen deze keer geen koffie maar een grote bak meloen

Iris

Wat heb jij het toch goed daar, met al dat heerlijke eten om je heen. Dat is een van de dingen waar ik wel jaloers op ben hoor, het lekkere eten en het andere is de natuur daar.
Zodra je thuis bent, maak ook hier maar allemaal van die lekkere dingen. Ik zal wel ietsjes meer gaan sporten dan ;)

Wat voor markt is het precies zaterdag? Heb je er een beetje zin in, of eigenlijk niet zo? Lijkt mij wel gezellig, beetje met mensen praten (als ze Engels kunnen in ieder geval). Hopelijk wordt het een beetje lekker weer die dag. Ik zag net al dat het vandaag wel goed weer is daar, hier is het vandaag weer kei warm. Daarom ben ik vanochtend om 5:30 opgestaan zodat ik rond 6 uur kan gaan fietsen, dat was een slim plan want vanaf een uur of 8 werd het al aardig warm buiten. Nu hopen op geen/weinig spierpijn haha.

Ik kijk er wel naar uit als je weer thuis komt, zal ook wel weer wennen zijn. Want je bent nu al zo lang weg geweest. Ik hoop dat je nog een super leuke week hebt en dat je een fijne terug reis hebt, maar dat ,al ik later nog wel een keer zegge haha. Xxxxx

Ellen

Een leuke dag heb je gehad en nog een leuke markt in het vooruitzicht tja eten was wat aan de late kant he ?!
Is het een markt met van alles en nog wat of...?
De dagen gaan tellen he geniet daar maar zoveel als je kunt...
Veel plezier liefs

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active