Virge van Straalen

2/08

Vandaag ga ik met Tarja naar Polaria. Polaria is een klein "ervarings center" waar je kan zien, leren en ervaringen hoe en waarom het leven in de zee compleet anders is als op het land. Het is niet mega groot maar zeker leuk om even heen te gaan. Hier zien we een film over Svalbard en zien we hoe de zeehonden getraind worden. Wat ik wel goed vind is dat ze voor het trainen in de introductie zeggen dat het trainen van de 4 zeehonden niet voor onze entertainment is. Maar echt puur voor het stimuleren en de gezondheid van de zeehonden zelf. Hierna gaan we naar de giftshop waar ik voor mezelf een mega dure handgemaakte houten mok koop als souvenirtje. Ik zie in sommige winkels wat meer van dit soort mokken, een stuk goedkoper en ook gelijk super lelijk. Hierna gaan we lunchen, ik heb 3 geroerbakte eieren met een enorme hoop zalm. Als ik klaar ben zit ik echt enorm vol, en strompelen we een beetje door het centrum. Het is mooi weer en veel terrasjes zitten dan ook erg vol. Uiteindelijk gaan we op het gras zitten en wachten we op bericht van de moeder van Tarja. Op de terugweg stoppen we nog even bij Marisletta om naar het paard van Tarja te gaan. De paarden staan los in een groot gebied en deze lopen we helemaal door om vervolgens er achter te komen dat de paarden in het begin staan. Het was niet heel erg om dat hele stuk te lopen, we konden namelijk ondertussen snoepen op blauwe bessen en bergbraambessen. Eenmaal terug ga ik gezellig met Sophie skypen, we kletsen de hele avond en we hebben nadat we 3 uur gebeld hebben eigenlijk nog veel meer om te zeggen. Maar het is inmiddels al weer best laat dus besluiten we op te hangen en ga ik slapen.

Antwoorden op de vragen van de blog van gisteren: ik ben er achter gekomen dat niet alle mailtjes meer in de daarvoor bestemde map komen, het kan dus gebeuren dat ik wat later reageer. Ik geniet van iedere nanoseconde dat ik hier ben, maar dat haalt niet weg dat ik het gek vind dat ik al weer zo snel naar huis ga. Walvis smaakt ergens een beetje naar kogelbiefstuk maar dan toch net iets anders en wat vissiger. Ik heb vaak gehoord dat walvis met alleen zout en peper niet mega lekker is. Zelf eten wij hem hier in een marinade van een donker biertje met gember, citroen, tijm en zout en peper. Ook is walvis moeilijk te bakken, het word snel taai.

Favoriet Noors woord van de dag: seler / vertaling van gisteren: gerookt

Reacties

Reacties

Theo

He meiske

Fijn dat je zo genoten hebt van dat aquarium. Maar je hebt het over zeehonden en dan in de zin er na over walvissen. Neem aan dat je die zeehonden bedoeld.
Bergbraambessen zijn dat gewoon bramen?Die mok is inderdaad super mooi. Zou hem alleen handmatig wassen als ik jouw was.

Hoop dat je vandaag of deze week wel kunt vissen, anders moet je daar maar blijven

Theo XOXO

Noors woord: zeiler??

voor jouw info en al die dit lezen

Walvis
Als enige land in de wereld is walvisvangst in Noorwegen officieel toegestaan. Elk jaar stelt de Noorse regering het aantal walvissen vast dat gevangen mogen worden. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de walvis uit gaat sterven. Mei is de maand dat de walvissen in de Noorse zeeën gevangen worden. Het vlees van deze dieren vind je in het vriesvak van de Noorse supermarkten of bij de visboeren.

Vooral in het noorden van Noorwegen wordt het walvisvlees het meest gegeten. De Noorse regering is druk bezig met het verspreiden van voorlichting over de lekkere smaak en de gezondheid van walvissen, zodat dit vlees nog meer op de Noorse menu’s in andere delen van het land te vinden is.

komt van : https://www.eetzaken.nl/eetgewoontes-noorwegen/

Iris

Dat klinkt weer als een super gezellige en drukke dag. Beetje jammer dat je het hele veld door moest lopen voor de paarden, terwijl ze aan het begin stonden. Aan de foto's te zien, was het wel een geslaagde dag denk ik. Hopelijk heb je vandaag ook een beetje fijne dag, maar dat zal ik morgen wel horen. Jasmijn en ik zijn weer hard aan het werk met z'n tweetjes en Jasmijn denkt ontzettend vaak aan je zegt ze net. Het weer is hier prima, het is nu wat bewolkt maar buiten is het heerlijk weer. Corona is nog steeds stabiel volgens Jasmijn, ik heb hier niet echt een beeld van om eerlijk te zijn. Wij gaan zo boodschappen doen en daarna lekker eten en niets doen, kijken er nu al erg naar uit! Tot morgen! en slaap lekker (van Jasmijn!)

Ellen

He wat klinkt t allemaal opgewekt je hebt super genoten. En dat je ook fijn vindt om naar huis te gaan is lijkt mij niet meer dan normaal. Drie uur skypen ha ha jij kunt er wat van ???
Liefs vanuit regenachtig neukirchen x

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active