Virge van Straalen

5/07

Vandaag is het niet druk in het café tenzij Tove of ik iets willen regelen. Juist op de momenten dat het niet echt handig is wordt het erg druk. Gelukkig kunnen wij dit goed verdragen en is er geen reden voor enorme paniek. 'S middags skype ik gezellig even met Jasmijn, Iris, papa, Jonathan, Robin, de ouders van Robin en Ellen en Herman. Helaas kan ik niet zo lang blijven maar het is fijn om iedereen even te zien. Rond 5 uur maak ik de lavvu klaar voor het etentje, ik geniet ondertussen enorm van Tove. Ze bedenkt steeds meer voor het avond eten. Ik vind het zo leuk om te zien dat Tove en ik hierin veel het zelfde zijn, iedere mogeijkheid pakken waar je kan expirimenteren met verschillende ingrediënten. Uiteindelijk naast de eiersalade en appelflappen hebben we ook torsk (kabeljauw tong, echt een aanrader) gefrituurt in een soort kibbeling beslagje maar met een beetje extra chili. Ik kan niet anders beschrijven dan dat dit enorm lekker is maar een beetje een bijzondere structuur heeft. Ook heeft ze 's ochtends vers bjørkbrød gebakken (niet alleen voor prive gebruik maar ook voor in het café) en gister is er urtersmør gemaakt (de meest lekkere kruidenboter ooit) en serveren we ook nog het restje van de brandnetel soep van vandaag. Ook halrn we de restjes van gister tevoorschijn zodat we ook mais en walvis kunnen eten. Tarja (ander meisje dat hier ook wel eens mee helpt) heeft cake meegenomen en Valerie en de rest hebben ook nog heel veel mee genomen. Uiteindelijk zitten we met: brandnetelsoep, garnalen bisque, zeehonden stoofpot (nee, heb ik niet op), gefrituurde kabeljauw tong, gefrituurde stukjes ui, walvis, mais, brooddeeg voor op en stok boven het vuur, flatbrød met een cranberry zure room en gerookte walvis, eiersalade, 'normale' salade, 3 soorten aardappelsalade, vers brood met kruidenboter, watermeloen, appelflappen, een Duitse cake waar ik de naam van ben vergeten, een rabarber en als toetje een pavlova. Ook waren er nog heel wat andere dingen die uiteindelijk niet eens opengemaakt zijn. Ik heb in tijden niet zo veel gegeten maar iederen genoot dus dat is het belangrijkste. Gabi, de moeder van Valerie, houd een bedank speech wat ik zeer op prijs kan stellen. Ze bedankt Tove en mij voor de uitnodiging en gastvrijheid en Steve, Sarah en Melanie voor het onderzoek dat ze samen op de universiteit hebben gedaan. Hierna drinken we nog gezellig wat bälkaffe en kletsen we wat. Ook word er langzaam opgeruimd, en gaat iedereen langzaam naar huis. Tove en ik ruimen het café op, ondertussen gapen we veel want we zijn er enorm moe van geworden. Gelukkig heb ik de komende 2 dagen vrij dus heb ik genoeg tijd om uit te buiken en bij te komen.

Antwoorden op de vragen van mijn blog van gisteren: ik hoop dat ik zo een beetje beeld heb kunnen geven van de dingen die er waren, ik zal morgen foto's uploaden maar ik wil eerst goed uitslapen :).

Favoriet Noors woord van de dag: takknemlig / vertaling van gisteren: handdoek

Reacties

Reacties

Theo

He meiske

jeetje wat veel en allemaal erg lekker lijkt me, fijn dat je er zo van genoten hebt en dat andere dat ook gedaan hebben. Ja het skype was erg leuk heeft iedereen van genoten. Maar tong van kabeljauw dat kende ik niet. Lijkt me apart. n Hier alles oke het weer wil niet echt meewerken.

Geniet van die 2 vrije dagen..
Ga je weer hyke?

Theo XOXO

Noorswoord: ????

Iris

Wat een eet festijn! Zo veel eten en zo veel lekkers, dat had niet mis kunnen gaan lijkt me. Nog plannen voor vandaag? Of vooral uitslapen en uitrusten? Ik ben nu onderweg om m'n werk op te halen en dan vanmiddag naar mama toe. Gister gezellig Jasmijn haar verjaardag gevierd en flink gegeten, ook al was er nog best veel over. Jonatan (zonder h ;) haha) is net weer richting Turnhout en die zie ik komend weekend weer. Is wel beetje raar om 2,5 samen te zijn en dan ineens niet meer. Was was een zeer goeie tijd na die 3,5 maanden elkaar niet kunnen zien. Jij fijne dag vandaag, hopelijk is het mooi weer daar. Hier lijkt t meer herfst achtig, omdat het veel waait, bewolkt is en af en toe beetje regen. Miss you xxxx

Omi

Wat fijn dat je met Töve op één lijn zit. Een goede verstandhouding is van essentieel belang om met elkaar samen te werken! Daarnaast neem je de positieve ervaringen mee naar huis en zal de herinnering kleur geven.....
Zelf ben ik heel benieuwd naar de broodrecepten!
Vraagje: waarom eet je wél walvis (is een zoogdier) en waarom geen zeehond (ook een zoogdier) Is het omdat het woord 'hond' je afstoot?
Heb een paar fijne 'rust'dagen....
Lieve groet van ons allebei!
Omi.

Ellen

Hai hai heerlijk leuk verslag weer Virge.
En wat een hoop lekkere dingen... geen zeehond geproefd; hoe komt dat ... ja zoals omi schreef het woord hond erin of het negatieve wat nogal eens in het nieuws komt over zeehonden.
Maar wat heerlijk te lezen dat Tove en jij steeds beter elkaar aanvoelen, begrijpen, interesses hebben fijn Joh!!!
Kom weer lekker bij en tot de volgende keer
Liefs
Ps was goed je even live gezien en gesproken te hebben ?????

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active