Virge van Straalen

24/05

Vandaag gaan Natasja en ik naar Tromsø met de bus. Dit omdat de host van Natasja gewoon moet werken en ons niet kan brengen en halen. Het bussensysteem in Noorwegen heeft voor mij, een Nederlander die gewend is aan het Nederlandse ov, een beetje te veel stops. De meeste busstops schelen zo'n 1 a 2 minuten waarbij ik denk "maar dat kun je ook gewoon lopen" maar goed, verder niets te klagen over de bussen. Door het virus zijn de helft van de stoelen beschikbaar maar ik vind het niet logisch. De eerste rij zit aan de kant van het raam, en de tweede rij zit aan het gangpad etc. Dus de mensen die aan het gangpad zitten hebben een veel minder ruimte tussen hun in dan de mensen die aan de kant van het raam zitten. Eenmaal aangekomen lopen we eerst een uurtje rond, dit omdat de meeste plekken om 12 uur open gaan. Er ligt gelukkig bijna geen sneeuw meer en het is lekker weer, zo'n 12 graden met flink wat zon. Als we door het grootste deel hebben gelopen gaan we lunchen in een cafeetje waar ik de vorige keer heen wilde. Ik dacht dat het best prijzig was maar voor de hoeveelheid eten die je kreeg viel het reuze mee. Ik had thee en een omelet met 3 eieren, geitenkaas en spinazie geserveerd met zelfgebakkenbrood met kruidenboter en een salade. Het was echt enorm lekker, maar ook enorm veel. Het is hier normaal ook een glas water te serveren die bijgevuld word. Ik betaalde hier precies 200 Noorse kronen voor wat ongeveer 18.30 is, niet te duur vind ik zelf. Als iemand ooit aar Tromsø gaat raad ik je aan om naar "the art cafe" te gaan, het zit wat verstopt maar het eten echt mega lekker. Ook omdat het wat verstopter zit is het niet super druk, waarbij de terassen van andere cafees vol zaten. Na onze mega lunch beluiten we nog wat rond te lopen om even wat bij te komen. Omdat het lekker weer is besluiten we na een tijdje wat ijs te gaan eten, maar we moeten eerst naar de wc. Een wc vinden blijkt nog lastig maar gelukkig weet ik dat er bij de toeristen informatie wc's zijn. Het ijs uitzoeken blijft ook weer een probleem, maar uiteindelijk ga ik voor een bolletje gezouten karamel en een bolletje chocolade brownie. De gezouten karamel had naar mijn mening iets meer zout mogen zijn zodat het niet alleen naar karamel smaakt (wat ook niet verkeerd was), de chocolade brownie was de beste van de twee en bevatte stukjes brownie. Hierna besluiten we langzaam terug te gaan en melden we de host van Natasja dat we in de bus zitten. Terug op de boerderij vermaken we ons met de katten in het hotel, maar omdat het daar erg warm is besluiten we om naar haar kamer te gaan. Hier eten we wat van de gekochte snacks, mijn favoriet ik de troika met sinaasappel, een laagje sinaasappelgelei, een laagje soort praline en een laagje marsepein omhuld in een dun laagje pure chocolade. Ik wil ook de normale variant uitproperen, dit is met een laagje frambozengelei in plaats van sinaasappel. Onderweg naar huis slaat Tove een weg in en zegt dat hier misschien nog wel elanden kunnen zijn en tot mijn verbazing zijn er 4 elanden. Als ik weer 'thuis' ben eten we wat en skype ik met vrienden, de rest van de avond hou ik rustig.

Antwoorden op de vragen van de blog van gisteren: rendieren zijn niet super groot en in vergelijking met elanden zijn ze wat klein.

Favoriet Noors woord van de dag: elg / vertaling van gisteren: planten

Reacties

Reacties

Theo

He meiske

Leuk om dit allemaal te lezen, ben bang dat ik nooit in dat cafe kom. Lijkt me inderdaad erg vreemd om om de 2 minuten te moeten stoppen. Maar als ik m ales goed lees heb jij je uitstekend vermaakt.
had de foto gezien van je mega lunch waar laat je het.

Theo xxx

Noors woord: weet het niet

Iris

Leuk om te horen dat je zo'n leuke dag hebt gehad. Veel mooie foto's ook. Ik ben vandaag ff naar Breda geweest voor school project en de rest van de dag vandaag ff aan school werken weer. Het weer is hier ook erg mooi, je kan 's ochtends naar buiten zonder jas aan :D de rest van de week belooft het tussen de 22 en 26 graden te worden. Hopelijk voorspellen ze bij jou ook mooi weer. Xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active