Virge van Straalen

16/05

Vandaag is het eindelijk mooi weer, de zon schijnt en er zijn bijna geen wolken. Ik heb ergens het gevoel dat het vandaag een leuke dag gaat worden. Als ik vraag wat ik vandaag moet doen zegt Tove dat ik mee mag helpen met het bakken van de cakes maat er moet ook wat gedaan worden in de kas. Ik trek mijn jasje aan en doe mijn schort om. Tove legt aan mij uit hoe ik cake moet maken en ik schrijf deze in het Nederlands in mn boekje op. Ik begin met het schillen en snijden van de appels voor de appelcake. Daarna vraagt ze of ik wel eens appel met sap van een boom (die ik helaas ben vergeten) jam op heb. Dit heb ik niet dus alles komt uit de kast: knackebrod, schimmelkaas, deze appeljam, wortelgelei en de vijgenchutney. We doen van alle drie op de cracker met schimmelkaas. De appeljam heeft een milde smaak waardoor je het niet goed proeft, de worteljam heeft een gember smaakje en het is niet mega lekker maar dan komt de vijgen chutney. Ik was niet voorbereid op deze smaak en ik geniet er dan ook erg van, in de vijgen chutney zitten walnoten en cognac waardoor het erg lekker word. Ik weet nu al dat papa deze mega lekker gaat vinden. Hierna gaan we verder, Tove met de soep met gezouten en gedroogd schaap en geit en ik met de cake. Ik vind de geur echt smerig maat goed iedereen zijn ding. De appelcake is bijna hetzelfde als een normale cake alleen laten ze hier de boter en melk koken en gieten ze deze langzaam bij de suiker en ei. Als deze klaar is zetten we hem in de oven en neem ik een korte pauze. De cake is net iets eerder klaar dan we hadden bedacht dus we halen hem snel uit de oven. Door de laag suiker en kaneel die boven op de cake liggen ruikt het enorm lekker. Hierna mag in een chocolade pavlova bakken, we gaan eerst weer door het recept, die ik weer in het Nederlands in mn boekje opschrijf. Ik weet niet of ik deze lekker ga vinden want de combinatie van pavlova met chocolade en balsamico azijn lijkt me niet super lekker. Omdat er veel word gebakken en gekookt word er ook veel afgewassen, het is niet leuk maar het hoort er bij. Ook maken we nog een cheesecake, hier doen ze het anders dan dat ik gewend ben maar het zal vast lekker zijn. Deze cheesecake word niet gebakken en staat bij mij eerder bekend als een kwarktaart. Hier doen ze alleen ipv gelatine, gelei pudding door het 'beslag', het heeft dan gelijk een kleurtje en smaakje. We versieren de taart met Nederlandse aardbeien en bramen en gieten er nog meer gelei pudding overheen. Daarna nemen we even een welverdiende pauze pakken en gaan we buiten in het zonnetje zitten met een groot stuk taart, de rust die hier is is zo ontzettend fijn tijdens zo'n volle dag. 'S avonds mag ik koken en maak ik de garnalen sherry pasta, die zo goed in de smaak valt dat hij op het menu komt voor de jonge bouwvakkers. Ik weet niet precies wanneer we dit gaan doen maar ik heb er zin in. Vandaag word een lange dag, wat ik niet erg vind aangezien ik nog een paar uurtjes heb in je halen van de dag dat ik ziek was. Ik mag de groentes gaan snijden voor de soep, Tove twijfelt even over de hoeveelheid groente en schilt nog wat meer groente. Als deze zijn gehakt ga ik water geven in de kas want het was vandaag erg warm en maak ik de tafels in de lavvu schoon. Hiena hebben we een kleine pauze en drinken we een biertje in het zonnetje, het blijft me verbazen hoe lang licht het blijft. We leggen de rendierhuiden alvast op de bankjes en leggen wat decoraties neer met de kleuren van de vlag. Hierna vind Tove dat ik genoeg heb gedaan en ga ik naar binnen om te douchen en te slapen. We denken beide dat het morgen erg druk word dus ik zorg dat ik goed uitgerust ben.

Antwoorden op de vragen van de blog van gisteren: Lieve oma, u heeft het goed gedaan! Als u op het knopje 'vind ik leuk' klikt vind u het leuk, de tekst 'vind ik niet meer leuk' staat er zodat mensen daar op kunnen klikken als ze het toch niet meer leuk vinden. Ik denk dat ik zo moe ben omdat het niet meer donker word, ik ben gewend aan donkere kamers maar door dat de middernachtzon steeds dichter bij komt word het niet meer donker.

Favoriet Noors woord van de dag: ostekake / vertaling van gisteren: ezel

Reacties

Reacties

Theo

He meiske

Ik weer erg genoten van je verhaal, ben benieuwd wat voor sap het was , ik denk ahornsiroop,

Zo te zien was het een leuke dag , en vandaag zal het ook helemaal goed komen tis toch een feest dag

Theo xxx
Noors woord cheesecake

Omi

Zondagmorgen.....voor ons een dag, anders dan alle andere dagen.....het is hét rustpunt in de week.....
Het ontbijt is feestelijker, alleen al door het 'zondagse' servies; geen krant en geen enkel geluid van verkeer. wel het geluid van een kerkklok die klinkt vanaf de overkant van de rivier tot bij ons in de tuin. Het draagt allemaal bij aan het zondagsgevoel.
Zo vroegen we ons vanmorgen af of het op je werkplek de zondag is ook een rustdag/vrije dag is of - wordt er gewoon gewerkt als op alle andere dagen.
Vandaag zal de dag in ieder geval wel anders zijn want het is immers een nationale feestdag. Hoe dan ook: naast een mooie en vooral zonnige dag, hoop ik dat het ook een gezellige dag zal zijn en lezen we je verslag ervan later met veel interesse....
Lieve groet ! Omi.

Ellen

Zooo dat was wel een dagje zeg!!! Maar ook lekker!!! Ha ha !
Leuk
Joh dat je pasta( die ook bij ons toen goed in de smaak viel) daar op het menu komt! Top!!!
Hier is het alweer zondag dus hopelijk heb je het gezellig druk in het cafe!! Veel plezier!!

Liefs Ellen

Ellen

Hai virge
Open ik net facebook en daar sta je dan met Tove en jezelf wat leuk!!!
Gr Ellen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active