Virge van Straalen

30/04

Vandaag mag ik het café weer openen en dit keer vergeet ik het bord niet. Hierna ga ik verder met waar ik gister was gebleven, het enorme priegel werk. Even later komt Tove binnen en vind het goed dat ik al was begonnen. Vandaag doen we vooral veel restjes van de bloemen, maar er zijn er nog veel die nog niet zijn gaan groeien dus daar wachten we nog even mee. Als lunch hebben we vandaag door Per zelfgerookte zalm, ik vergeet gelijk de zalm die we in Nederland hebben. Dit is zo veel beter, heeft zo veel meer smaak en is zo veel verser dat je het niet een eerlijke competitie kan noemen. Tove en ik gaan na de lunch weer verder en er komen een aantal gasten, ik loop mee zodat ik weet wat ik moet doen als Tove er een keertje niet is. Als laatste maken we een begin aan de kruiden, we starten met salie en een beetje tijm. De geuren van deze nog hele kleine plantjes zijn fantastisch. Tove verteld dat ze zo stopt om een wortel cake en een appel cake te bakken voor morgen, het is dan namelijk de dag van de arbeid en zullen de meeste mensen vrij zijn. We denken beide dat er wat mensen naar het café zullen komen voor koffie en wat lekkers; wafels, verschillende soorten lefses, verschillende soorten cake, voorverpakte ijsjes of soft ijs. Sinds een aantal dagen is er ook een kleine soft ijs machine, die we vandaag even gaan uittesten zodat we weten hoe het werkt. Ik vraag of ik mee mag helpen met het bakken en Tove vind dit een goed idee, dan weet ik hoe alles moet en kan ik vaker mee helpen. Ik maak een gigantische wortel cake die voor mij iets weg heeft van worteltaart in combinatie met kruidkoek, wat een zeer goede combinatie blijkt te zijn. Zelf maakt Tove een gigantische appelcake, de geuren die rond hangen zijn om van te watertanden. Ik heb ergens wel spijt dat ik heb mee geholpen want vandaag gaan we echt heel laat eten, maar het is niet het ergste van de wereld want we gaan barbecueën en in de lavvu zitten. Het is tegen die tijd dat we eindelijk eten zo'n 0°C en steken we binnen ook het vuur aan. Op de barbecue hebben we vandaag groente spiesjes met hallumi, worstjes van eland of os en stukken walvis. De worstjes sla ik over en in eerste instantie wil ik de walvis ook overslaan, maar ik ben toch ergens wel benieuwd. Ik pak het kleinste stuk en neem voorzichtig een hapje, ik kan moet precies beschrijven waar het naar smaakt maar het is niet verkeerd maar ook niet mega lekker. Ik blijf er toch van eten, misschien vind ik het toch wel lekker? De tweede ronde stukjes walvis zijn beter gelukt en dus malser, en na nog twee stukjes te hebben gegeten denk ik dat ik het toch wel lekker vind. Ik zou het niet elke week hoeven te eten, maar het is zeker prima. Als toetje hebben we nog wat soft ijs en ruimen we de hele boel op.

Antwoorden op de vragen van de blog van gisteren: ik ga het recept van de soep meenemen, ik denk dat jij deze ook erg lekker gaat vinden! Verder is het momenteel in het café erg rustig met eens per dag een klant die wat meeneemt (vandaag waren er 3 gasten).

Favoriet Noors woord van de dag: sjampingjong / vertaling van gisteren: bloemen


Reacties

Reacties

Theo

he meiske

Rendier en walvis ik ben erg benieuwd hoe dat allemaal smaakt. Al zou ik ook moeite hebben gehad met walvis te gaan eten. Had ik denk ik toch ook wel geprobeerd.
Je bent met trouwens voor wat betreft bbqen. Je boft maar meid om dit allemaal mee te maken. Genieten. lijkt me.
Hoop dat het vandaag gezellig druk wordt in het cafeetje.
Noors woord Champignon

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active