Virge van Straalen

De eerste werkdag

Ik word rond half 8 wakker en blijf nog heel even liggen, half negen/ negen uur beginnen lijkt me toch goed? Als ik naar beneden ga zit Tove al aan de tafel, als ik aansluit met mijn ontbijt hebben we het over dat ik hier btw moet betalen. Best wel logisch als ik er over nadenk, dat is namelijk ook in Nederland het geval. Ook moet ik een d-nummer krijgen, dit houd in dat ik in Noorwegen ook een identiteitsbewijs heb. We gaan buiten zitten want het is prachtig weer, ik denk dat ik de uitzichten nooit beu kan zijn. Ook laat ze me de kelder zien waar nu de kruiden en sommige speciale bloemen staan. Tove moet vandaag papierwerk doe dus zal ze niet mee kunnen helpen in de kas. Sara heeft vandaag een dagje vrij en Will gaat alles aan mij uitleggen. We gaan weer naar binnen en ik wacht tot ik kan gaan werken, dit duurt erg lang maar ik weet niet wat ik anders kan gaan doen. Nadat ik mijn sociale media heb gecheckt en Will nog steeds niet beneden is besluiten Tove en ik om de btw te gaan regelen. Dit gaan we via de computer regelen omdat door het corona de kantoren gesloten zijn. Dit blijkt nog lastig want ik kan geen Noors lezen en voor Tove is het Engels moeilijk, maar we komen er uit. Rond 11 uur komt Will naar beneden en begint te ontbijten en in gesprek met Tove komt naat boven dat hij rond half 3 gaat lunchen en hij vertrekt richting de kas. Niet wat ik gewent ben maar met een banaan als tussendoortje moet ik een eind komen. Als om 12 uur alles is ingevuld lopen Tove en ik naar de kas zodat ik kan gaan beginnen met werken. De zon doet enorm zijn best en het is vrij warm in de kas.

Vandaag gaan we violetjes en cosmos bloemen stekken zodat ze in de grotere bakjes kunnen uitgroeien tot prachtige bloemen. Op de achtergrond staat een radio met rock muziek op, ik ga deze dag makkelijk door komen. Omdat de kaartjes waarop staat welke kleur de bloem heeft moeilijk te lezen zijn maken we een aantal foutjes. Gelukkig zijn deze niet heel erg en kunnen we het nog een klein beetje recht trekken. Het is makkelijk werk maar je moet wel je hoofd er bij houden, want je maakt ook even makkelijk een foutje. We steken de bloemen uit met de achterkant van een vork, wat enorm handig blijkt te zijn. De bakjes waar ze in zitten loopt schuin af waardoor je makkelijk de vork erin kan steken en zo het hele plantje met wortel en al kan overplanten. Ondertussen kletsen Will en ik een beetje maar ik moet toegeven dat ik niet op de beste gespreksonderwerpen kan komen. Om half 3 gaan we naar het huis om te lunchen, die bestaat uit een hardgekookt ei, pasta en voor mij nog een banaan. Na de pauze moeten we beginnen aan de cosmos planten waar er een enorme hoop voor ons staan te wachten. Maar ik heb zelf voor dit werk gekozen dus ik klaag niet. Omdat Tove een niet al te grote mevrouw is de tafel waar we de plantjes overpotten krijgen we last van onze rug. Dit maakt het werk wat minder leuk maar goed het leven is niet alleen maar zonnenschijn en vrolijkheid. Ik merk wel dat ik veel problemen heb met het tijdsbesef, omdat we zo laat zijn begonnen moeten we ook lang door. Doordat ik ben gewend om wat vroeger te beginnen en overal de tijd kon zien is het flink wat omschakelen. Als Tove rond een uur of 6 binnenkomt merkt ze op dat de sommige plantjes niet diep genoeg in de potgrond zitten, die we overigens zelf maken. Ik denk dat dit vooral door mij komt maar dat hou ik maar voor mezelf. Omdat we toch nog even moesten werken stellen we voor om sommige wat dieper in de potgrond te zetten. Helaas gaat hierdoor het kleuren systeem weg maar dit is ook niet erg aangezien deze pas in de verkoop gaan als de bloemtjes zichtbaar zijn. Als we hiermee klaar zijn zit mijn eerste werkdag erop en snak ik naar een grote kop thee. Het is inmiddels ook flink wat afgekoeld.

Omdat Sara en Will gewend zijn om laat te eten (en met laat bedoel ik rond een uur of 9/10) zullen we vandaag ook laat eten. Ik besluit daarom om op mijn kamer te gaan zitten. Ik schrik op van een geluid en ik zie Frida, een van de twee katten. Al snel merkt ze dat ik veel van katten hou en in de 2 uur die volgen komt ze regelmatig binnen om even te kroelen. De vriend van Tove eet vandaag mee, hij spreekt geen Engels maar ik doe mijn best om aardig over te komen. Vandaag eten we een soort carbonnara (maar toch weer heel anders) met zelfgemaakte foccaica. Na het eten krijg ik een stukje mørlefser, dit is een typsich Noors zoet brood dat verschikkelijk lekker is. Sara, Will en ik blijven gezellig even kletsen en we ruimen met zijn drieën de keuken op. Als we klaar zijn vraag ik aan Sara waar alles staat en we lopen een rondje door het huis. Ze legt me ook uit dat ik ook gewoon alles mag opentrekken en zelf mag kijken. Ik vind dat zelf een beetje gek maar ik snap het wel, ik woon hier de komende 4 maanden. Na dit rondje neem ik een welverdiende douche en gebruik ik voor het eerst mijn shampoo bar van nature box. Ik moet toegeven dat ik er een beetje skeptisch over was maar nu mijn haar gedroogd is moet ik toegeven dat het een fantastische uitvinding is. Mijn haar is enorm zacht en ruikt mega fris.

Reacties

Reacties

Iris

Wat een rare eerste dag, lijkt me. Omdat alles zo in een ander ritme is dan dat je gewend bent. Maar denk dat je er snel wel een ritme in gaat vinden. Hopelijk worden alle dagen leuk de komende tijd en succes met al het werk! Xxx

Theo

Vreemd dat daar alles zo laat begint, had verwacht dat dat in zuid europa is. Maar zal ook wel aan de zon liggen die daar later op komt, denk hoop dat dit gaat veranderen als er meer zon is.
Ik geniet van je schrijven, echt heel blij dat je uitvoerig verslag doet . Hou dit vol....
Theo

Oma van Straalen

Fijn te lezen dat alles zo goed gaat met je. De reis erheen was wel een groot avontuur als ik dat zo lees. Maar alles is goed gekomen en nu lekker aan de slag.
Ik volg met veel belangstelling alles wat je nog gaat beleven
Geniet ervan. xxx
Veel liefs . OMA

Veerle

Wat vet om te lezen! Ben benieuwd wat je allemaal gaat meemaken ik wil zelf al heel lang naar Noorwegen dus ben benieuwd.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active