Virge van Straalen

15/08

Vandaag is mijn laatste dag in het Noorden van Noorwegen. We vertrekken rond half 9 richting de boerenmarkt. Helaas is het vandaag een best regenachtig maar gelukkig is het droog als we de tent opzetten. Doordat het veel regent en er veel bewolking is is het best koud. Ik blijf het gek vinden dat ik vandaag naar huis ga. Ik ben wel enorm blij dat ik deze ervaring gehad heb. De markt is niet heel druk maar het is ook niet rustig. Tove koopt als cadeautje een heel mooi zelf gemaakt bandje, het sluit stukje is gemaakt van de hoorn van een rendier. Ook koopt ze nog wat eten voor mij. Om 3 uur begint het afscheid nemen, wat toch gek blijft. Ik heb toch 4 maanden bij deze fantastische mevrouw in huis gewoond en zal dan weer moeten wennen aan het normale leven thuis. Ik word met de taxi naar het vliegveld gebracht en ik check in. Ik moet bij beide vluchten een masker op hebben en dat is nog wel een dingetje. De vlucht loopt minder lekker dan gepland, ik voel een enorme druk op mijn hoofd en heb de rest van de dag hier last van. In het hotel verloopt het ook moeilijk, ik moet een betaling maken van 10 cent maar de pin automaten accepteren geen maestro kaarten. Ze lossen dit op door mij een formulier te laten ondertekenen en daarna kan ik naar mijn kamer. Het is een ruime en lichte kamer wat stiekem toch best fijn is. Nadat ik de opties op het vliegveld heb gescand besluit ik toch maar iets te eten in het restaurant van het hotel. Het is best prijzig maar goed, voor een keertje dan. De cava is goedkoper dan een cola, wat ik best grappig vind. Als ik bestel geeft de ober aan dat ze geen cava hebben maar wel Prosecco. Ook een goed afsluitertje van deze bijzondere maar prachtige tijd. Ik probeer vroeg te slapen maar doordat ik de airco niet uit krijg en ik me eigenlijk niet zo lekker voel word het een lange nacht. Ik denk dat ik het stiekem ook wel spannend vind om weer naar huis te gaan maar ik kijk er wel naar uit.

Favoriet Noors woord van de dag: slutt / vertaling van gisteren: uitbreiding

Ik wil graag iedereen bedanken voor de interesse in mijn afgelopen 4 maanden, ik vond het super leuk om alle reacties te lezen. Ik denk niet dat ik over mijn vlucht van Oslo naar Amsterdam een blog ga maken maar ik vertel jullie graag daarover met een kopje koffie of thee. Tusen takk!

14/08

Vandaag is mijn laatste dag in het café, ik blijf het gek vinden. Er staat veel op het programma maar dat vind ik niet erg. Ik maak wortelmarmelade en maak de koekjes. Wanneer ik bezig ben met het vormen van de koekjes komen bijna alle gasten van de dag in een keer. Er komen achter elkaar zo'n 8 personen waarvan er 3 willen eten. Als ik hun eten naar de lavvu breng komt er nog een man maar gelukkig kan Tove heel even helpen zodat ze niet enorm lang hoeven te wachten. Als bijna al deze gasten weg zijn besluit ik dat ik toch eerst ga lunchen en dan verder ga met de koekjes. Tove heeft voor mij heerlijke champignon gekocht die ik op traditionale wijze bak. Met een beetje knoflook, zout, peper en afblussen met wat kook room. Ik voeg zelf nog een beetje van de kruiden boter toe en het geheel is zo versrchrikkelijk lekker. Als ik klaar ben met lunchen maak ik de koekjes af. Tove maakt vandaag mørlefser waardoor het hele café in combinatie met de koekjes verschrikkelijk lekker ruikt. Hierna begin ik langzaam met opruimen, waar ik eigenlijk niet zo veel zin in heb maar goed. Als ik klaar ben met opruimen vraag ik voor de laatste keer of ik nog iets kan doen. Helaas kan ik niets meer doen en zit deze dag er ook op. 'S avonds word ik uitgenodigd bij Gabi waar ik eerst over twijfel maar uiteindelijk een goede keus is geweest. We eten pasta carbonara en kijken daarna nog een film. Hierna word ik thuis gebracht, waar ik ze hartelijk voor bedank. Ik vraag nog even aan Tove of ik mee kan helpen maar dat hoeft niet. Ik douche nog even en pak echt de laatste spullen in.

Antwoorden op de vragen van de blog van gisteren: de gast genoot enorm van de pasta en gaf aan dat het een van de beste sausen ooit was. Ik kijk er naar uit om weer naar huis te gaan maar ook weer niet. Ik ga de rust die deze plek met zich meebrengt enorm missen. Het café wordt nog verder uitgebreid, de opstart en het idee zijn aanwezig maar het startsignaal nog niet. Er komt een tweede ruimte bij waar meer mensen kunnen zitten. Dit word trouwens een soort buffet manier. Dus dat gasten zelf hun eten en drinken pakken en daarna komen betalen.

Favoriet Noors woord van de dag: utvidelse / vertaling van gisteren: opruimen

13/08

Gelukkig heb ik vannacht wat beter geslapen en voel ik me ook een stuk fitter. Het is vandaag niet heel druk in het café want het is helaas niet zo'n mooi weer. Wel is er non stop iets te doen waardoor ik geen tijd heb om de koekjes te bakken. Gelukkig kan ik nog wel een cheesecake maken zodat de cake display lekker vol zit. Ook maakt Tove een aantal van de kruiden mixen die ik dan zorgvuldig in de daarvoor bestemde zakjes doe. Deze niet ik vervolgens dicht en plak er een sticker op. Als ik hiermee klaar ben en dit heb opgeruimd komt er een gast die de pasta scampi wilt en deze maak ik met plezier. De gast vind het enorm lekker en complimenteerd me dan ook meerdere malen. Tove maakt vandaag nog wat lefse en geeft aan dat zij en Per in het café wat eten dus kook ik wat simpels voor mezelf. Hierna begin ik met het opruimen van mijn kamer en pak ik de spullen in die ik toch niet meer ga gebruiken. Het voelt wel raar om alles weer in te pakken. 'S avonds kletsen Tove en ik nog over van alles en nog wat, en laat ze me de tekeningen zien voor het eind resultaat van het café. Hierna ga ik toch maar slapen.

Favoriet Noors woord van de dag: opprydding / vertaling van gisteren: anders

12/08

Het is vandaag niet super druk maar het is ook niet rustig. Tove laat me vandaag zien hoe ik de vis gratin moet maken. Ondertussen maakt ze het eten voor de werkers, wat bijna hetzelfde is als wat ik maak alleen dan met stukjes worst en een laagje kaas er over. De geur in het café is verschrikkelijk lekker en blijft ook best lang hangen. Wel is het een beetje bijzonder dat de eerste groep werkers niet komt opdagen. De tweede groep komt gelukkig wel en het eten van de eerste groep kunnen we toevallig aan een gast verkopen. Ondertussen blijven er gasten komen die ik help. 'S avonds eten we de vis gratin die erg lekker is, en stiekem toch wel een beetje bijzonder. Ik heb de vis zelf gevangen, schoon gemaakt, gekookt en dan heb ik de saus van de vis gratin ook zelf gemaakt. 'S avonds doe ik een beetje rustig aan want ik merk dat ik toch wel heel moe ben en niet zo goed slaap. Ik weet niet precies waarom ik niet zo lekker slaap maar misschien kan het onderliggende stress zijn van de vluchten.

Antwoorden op de vragen van de blog van gisteren: we gebruiken de geluidsnormen in de kruiden mixen zodat het er wat vrolijker uit ziet. Ik ga zeker nog een keertje terug en Tove wilt je ook graag ontmoeten! Cloudberry's zijn bessen die alleen in de koudere moerassige gebieden groeien. De smaak kan ik helaas echt niet uitleggen want het is een best bijzondere smaak.

Favoriet Noors woord van de dag: annet / vertaling van gisteren: bonen

11/08

Vandaag ben ik nog een dagje vrij, ik wil eigenlijk gaan hiken maar 's avonds gaan we cloudberry's plukken dus vind ik dat goed genoeg. Ik ben ook best moe dus ik hou het overdag rustig. Ik Skype gezellig nog even met papa en daarna ga ik naar het café om te kijken of ik iets kan doen. Tove geeft aan dat er veel aardbeien klaar zijn dus ga ik die plukken. Hiervan maken we wat jam, we hebben niet super veel maar het is genoeg. Als ik daarmee klaar ben pluk ik de grote ringblomster waarvan ik de blaadjes pluk en in de daarvoor bestemde droog machine stop. Vandaag eten we wat vroeger maar ik vind dat niet erg. We hebben vis (helaas niet de door ons gevangen vis) met aardappelpuree en groente. Tove gaat dan even een dutje doen en ik let heel even op het café. 'S avonds gaan we de bergen in en gaan we de cloudberry's plukken. Omdat ze dicht op de grond groeien en ieder besje zijn eigen plantje heeft is het best vermoeiend werk. We zijn hier stiekem toch zo'n 3 uur mee bezig en hebben uiteindelijk rond de 5 kg.

Favoriet Noors woord van de dag: bønner / vertaling van gisteren: koraal

10/08

Vandaag ben ik vrij en gaan Valerie, Tarja en ik naar Tromsø. Omdat we met Gabi mee rijden, die naar werk gaat, vertrekken we rond 8 uur. Ik ben zelf niet meer gewend om zo vroeg op te staan dus ik heb er best wel wat moeite mee. Ik heb er wel enorm veel zin in dus zo erg is het ook niet. We zijn ook best vroeg in de stad en eigenlijk gaat bijna alles pas om 10 uur open. We besluiten om wat koffie te drinken in een klein cafeetje, hier zeggen we als grapje dat we een soort "café tocht" te doen. Uiteindelijk komt stiekem toch wel waar aangezien we vooral langs cafeetjes gaan. Ook vind ik een mooi blauw bord dat ik voor Tove als bedankje koop. Het is niet het beste weer en het regent af en toe. Ook gaan we nog naar het overdekte winkelcentrum voor wat frozen yoghurt. Rond een uur of 3 is Gabi klaar met haar werk en haalt ons op bij het overdekte winkelcentrum. Ik ben inmiddels erg moe er van geworden en ik vind het dan ook niet erg om naar huis te gaan. Eenmaal thuis het ik het bord aan Tove en ze vind het enorm prachtig. Ook zegt ze dat we vandaag eindelijk gaan vissen waar ik enorm zin in krijg. Ik eet van te voren nog snel wat avond eten. We trekken wat extra kleding aan en een soort regenbroek zodat we niet te nat worden. Tove roeit ons een flink stuk het fjord op en we beginnen met vissen. We vissen op een andere manier dan ik had verwacht. Ik krijg een handvat met veel visdraad waaraan een stuk of 5 haakjes aan zitten, deze laten we dan helemaal naar de bodem zakken en halen we een stukje omhoog. Hierna blijf je aan het draad trekken zodat de haakjes in beweging zijn en de vissen bijten dan. Het vissen gaat erg snel en we hebben dan ook veel vissen. Ook hebben we vaak dat er meerdere vissen aan onze hengel zitten. Ook maken we de vissen schoon aan het fjord, ergens voelt het wel bruut om zo veel vissen schoon te maken maar goed. Uiteindelijk hebben we 47 vissen in ongeveer 2 uur tijd gevangen. Hiervan koken we een deel voor ons en voor de katten en de rest vriezen we "heel in". Ook nemen we nog een "ankershotje" een shot sterke drank om warm te worden na het vissen. Wij hebben cloudberry vodka, het is niet super lekker maar de smaak van cloudberry's maakt het wel beter. Hierna eten we wat vis met brood, wat ik echt niet erg vind. Ik denk niet dat ik ooit versere vis op heb.

Antwoorden op de vragen van de blog van gisteren: natturlijk ga ik nog wel in het cafe werken, het zal alleen niet zo super druk worden. De kruiden drogen we niet in een schuur omdat we zo veel kruiden hebben en zal ook te veel tijd in beslag nemen. Als we ze drogen in de daarvoor bestemde droger zijn ze in een nacht klaar voor gebruik.

Favoriet Noors woord van de dag: korall / vertaling van gisteren: schrikken

Edit: ik ben vergeten te melden dat ik ook een aantal filmpjes heb van het vissen, bij interesse graag mij een bericht sturen!

9/08

Vandaag serveren wij een gezouten vleessoep, Tove is positief en denkt dat het druk word. Ik heb inmiddels geleerd dat als ik moet werken het niet super druk word. Hier heb ik een soort gelijk in. Het enige moment dat ik Tove voor hulp vraag is als er een familie van 6 man komt lunchen. Ik vind het best stom om voor hulp te vragen aangezien Tove net wilde lunchen, gelukkig vind ze het niet erg en helpt ze met plezier. De rest van de dag stelt niet super veel voor en zijn er maar een aantal gasten. Rond een uur of 4 stelt Tove voor dat ik alvast begin aan wat kruiden te drogen. Ik begin met de marjolein en heb hier een enorme mand vol mee. Ik strip alle marjolein die ik heb zodat alleen de blaadjes in de droog machine gaan. Hier ben ik best lang mee bezig en omdat ik de hele tijd naar beneden kijk krijg ik ook last van mijn nek. Als Tove binnen komt schrik ik want ik heb mijn koptelefoon op en had haar niet binnen horen komen. Niet veel later brengt ze Sasha naar huis en maak ik voor mezelf wat pita broodjes met garnalen. Ook haal ik hiervoor sla uit de tuin en heb uiteindelijk toch een best lekkere maaltijd.

Favoriet Noors woord van de dag: skremme / vertaling van gisteren: markt

8/08

Vandaag ben ik zelf erg langzaam en ik weet niet precies waarom. Ik heb moeite met het café op tijd openen. Gelukkig is het vandaag niet zo erg druk en kan ik best veel buiten zitten. Tove laat mij zien hoe ik de bloemkoolsoep moet maken. Ook maakt ze een soort vlees soep voor morgen dus staat er de hele dag een enorme pan met gezouten vlees te koken. Ik vind de geur echt verschrikkelijk, maar helaas is daar niet zo veel aan te doen. De rest van de dag help ik hier en daar wat gasten, het is niet mega druk. Tove maakt 's middags flatbrød, maar hierdoor word het erg warm in het café. Ik maak zelf nog een cheesecake om er voor te zorgen dat we morgen ook nog cheesecake hebben. Ondertussen ruim ik ook het café op, wat door alles een enorme puinhoop is geworden. 'S avonds eet ik de bloemkoolsoep en bel ik nog even met mama.

Antwoorden op de vragen van de blog van gisteren: het waren van die grote garnalen en het zat in een schaal ter grote van de glazen schaal (die met die dikke rand die we gebruiken voor eierragout) die papa thuis heeft. De markt zaterdag is een soort boerenmarkt, door het virus zijn er dit jaar erg weinig dus ik snap dat Tove er heel graag heen wilt. Deze markt lijkt mij erg interessant want er staan ook meerdere kraampjes waar ik vast en zeker even kan rondkijken.

Favoriet Noors woord van de dag: marked / vertaling van gisteren: garnalen